OM SALT

SALT ble etablert som et kunstprosjekt i 2014 (Sandhornøy, Nord-Norge) med fiskehesjen som omdreiningspunkt. Fiskehesjen er et trekantformet reisverk og bærekonstruksjon for tørking av fisk.

Fiskehesjen har i tusener av år vært plassert på værutsatte nes og holmer og er en av få monumentale og høyreiste strukturer som en kan se langs kysten i nord.

Det er en enkel, sterk og praktisk konstruksjon som er enkel å sette opp og ta ned, den er ment for å tåle harde vinterstormer og å bære tyngden av flere ti-talls tonn med skrei, torsk, sei, hyse, lange og brosme som blir hengt opp i fiskehesjen for tørking og konservering.

SALT viderefører den filosofi og kunnskap den tradisjonelle fiskehesjen er bærer av. Folk i de nordlige land – og havområder har vært avhengig av å tørke fisk og kjøtt for vinterlagring av mat. Fiskehesjen hadde den fleksibilitet som var nødvendig som grunnlag for preservering av mat på de steder der ressurser var tilgjengelig.

Der de ble satt opp var steder med lokale fiskeriressurser eller hvor skreien kom inn fra Nordishavet for å gyte. Denne teknologien var essensiell for lokalbefolkningens overlevelse i mørke kalde vintermåneder og den var fleksibel nok til å kunne flyttes med de skiftninger i naturen og i ressurstilgangen til befolkningen langs kysten. Fiskehesjen har blitt brukt i tusener av år og brukes fortsatt den dag i dag.

I Norge ble fiskehesjen grunnlaget for den første store eksportnæringen. Tørket fisk var ettertraktet i Europa og dannet utgangspunktet for handel og verdiskaping som bygde samfunn og nasjon. Det er ingen overdrivelse å hevde at Bergen er bygget på kontroll og distribusjon med denne ressursen. Ifølge biskop Tor Singsaas ble Nidarosdomen i Trondheim i stor grad bygget for tørrfiskpenger.

SALT, både som idé og som fysisk manifestasjon viderefører kystkulturens praktiske og filosofiske tilnærming. En filosofi der praktisk tenkning og fleksibilitet er den grunnleggende verdien, og nødvendig for å kunne overleve.

SALT gjør synlig at fleksible temporære strukturer fremdeles er av stor verdi. Ikke minst som visjoner for utforming av mer bærekraftige fremtider. Fiskehjellen er ikke en fast bygningsmasse – men i bevegelse og villig til å ta opp i seg endringer, nye visjoner og praktiske løsninger på pågående behov og utfordringer.

SALT er i en pågående dynamisk bevegelse – der ikke bare konseptet, men konstruksjonene er i kontinuerlig endring, både i forhold til den pågående byutviklingen i Oslo og energien i kunst og kulturfeltet.

Gjennom filosofi i møte med kystkultur, bruk og utforskning av fiskehesjen som et omdreiningspunkt har SALT utviklet seg til en tverrkunstnerisk arena, en fysisk og konseptuell ramme for kunst, kultur og debatt og gitt Oslo den mest klimanøytrale kulturarenaen i Norge.

Oslo Kommune tildelte SALT i 2021 Oslo bys kunstnerpris med begrunnelsen at «SALT har tilført havnebyen Oslo en ny dimensjon og en særegen ramme for kulturopplevelser».

Velkommen til Langkaia 

ENGLISH

03. VISIT SALT  kopi.jpg

“When night falls, the festival takes on an even more Norwegian earthiness. There's a bonfire, but i head to the "amphisauna” to warm up properly. I sip a beer in the prism-like oven, which can fit up to 120 people and has a huge window at the front so you can look out over the beach. With a bar at the back and deep house music pumping, it feels more like a club than a sauna”
The Guardian, SALT Sandhornøy 2014